Τύπος:
Μελέτη (Report, e-Book, Essay)
Θεματική Κατηγορία:
Energy & Green Transition, Governing Just Transition
Συγγραφείς:
European Commission — Directorate‑General for Regional and Urban Policy (DG REGIO), Just Transition Platform (ad‑hoc analysis)
Γλώσσα Πρωτοτύπου:
Αγγλικά
Εξωτερικός Σύνδεσμος (URL):
https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/funding/just-transition-fund/jtp_industr_decarbonisation_plans_en.pdf
Εξωτερικός σύνδεσμος (DOI):
Αρχείο άρθρου (pdf):
Κατεβάστε το άρθρο εδώ
Λέξεις Κλειδιά Ελληνικά
Απανθρακοποίηση Βιομηχανίας, Δίκαιη Μετάβαση, Διακυβέρνηση, Εργαζόμενοι, Ευρωπαϊκή Ένωση, Κλιματική Πολιτική, Πράσινη μετάβαση, δεξιότητες
Λέξεις Κλειδιά Αγγλικά
Climate Policy, European Union, Governance, Green Transition, Industrial Decarbonisation, Just transition, Workers, skills
Περίληψη στα Ελληνικά:
Η μελέτη εξετάζει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο πώς τα βιομηχανικά σχέδια απανθρακοποίησης ενσωματώνουν τη διάσταση της Δίκαιης Μετάβασης. Βασίζεται σε ανασκόπηση 10 σχεδίων (σε επίπεδο κράτους, κλάδου ή περιφέρειας) και συνθέτει κοινά στοιχεία: στόχους μείωσης εκπομπών, ανάγκες υποδομών (ηλεκτρισμός, υδρογόνο, CO₂/CCS, θερμότητα), τεχνολογικές κατευθύνσεις (εξοικονόμηση, εξηλεκτρισμός, υδρογόνο, CCS/CCU, κυκλική οικονομία) και τις προϋποθέσεις για ανταγωνιστικότητα και αποφυγή διαρροής άνθρακα. Κεντρικό εύρημα είναι ότι η κοινωνικοοικονομική διάσταση παραμένει ανεπαρκώς ανεπτυγμένη: λίγα σχέδια σχεδιάζουν συστηματικά τις ανάγκες για δεξιότητες, κατάρτιση και στήριξη εργαζομένων. Παραδείγματα, όπως η Human Capital Agenda στην Ολλανδία, δείχνουν πώς η σύμπραξη κράτους‑αγοράς‑εκπαίδευσης μπορεί να προετοιμάσει την αγορά εργασίας. Η μελέτη καλεί τα σχέδια βιομηχανικής αποανθρακοποίησης να εντάξουν τη Δίκαιη Μετάβαση ως βασικό πυλώνα πολιτικής και να αξιοποιήσουν το JTF για upskilling/reskilling, ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης και κοινωνική ένταξη.
Περίληψη στα Αγγλικά:
This synthesis reviews how industrial decarbonisation plans across the EU incorporate the just transition dimension. Drawing on ten plans (national, sectoral and regional), it distils common elements: emission‑reduction targets, infrastructure needs (power grids, hydrogen, CO₂/CCS, heat), technological pathways (efficiency, electrification, hydrogen, CCS/CCU, circular economy) and framework conditions for competitiveness and carbon‑leakage prevention. A key finding is that the socio‑economic dimension is often underdeveloped: only a minority of plans systematically address future skills, training and worker support. Good practice, such as the Netherlands’ Human Capital Agenda, illustrates how government–industry–education partnerships can prepare the labour market. The report urges industrial decarbonisation plans to embed just transition as a core pillar and to use the Just Transition Fund for up‑/reskilling, active labour‑market policies and social inclusion.
