Τύπος:
Άρθρο (Articles, Discussion Paper)
Θεματική Κατηγορία:
Industry 4.0, HR Reskilling / Upskilling
Συγγραφείς:
Maria Gustavsson, Agneta Halvarsson Lundkvist, Daniel Persson Thunqvist
Γλώσσα Πρωτοτύπου:
Αγγλικά
Εξωτερικός Σύνδεσμος (URL):
https://journal.uia.no/index.php/EJWI/article/view/1441
Εξωτερικός σύνδεσμος (DOI):
10.46364/ejwi.v9i1.1441
Αρχείο άρθρου (pdf):
Κατεβάστε το άρθρο εδώ
Λέξεις Κλειδιά Ελληνικά
Industry 5.0, Ανώτερη επαγγελματική εκπαίδευση (HVE), Εκπαίδευση-βιομηχανία, Πράσινη μετάβαση, δεξιότητες
Λέξεις Κλειδιά Αγγλικά
Education–industry alignment, Higher vocational education (HVE), Industry 5.0, skills, Λέξεις κλειδιά στα Αγγλικά: Green transition
Περίληψη στα Ελληνικά:
Η μεταποιητική βιομηχανία βρίσκεται σε φάση βαθιάς αλλαγής, καθώς συνδυάζονται η πράσινη μετάβαση και η ταχεία ψηφιοποίηση. Ενώ η Industry 4.0 εστίασε κυρίως στις τεχνολογικές εξελίξεις, η Industry 5.0 δίνει έμφαση σε μια πιο ανθρωποκεντρική προσέγγιση, όπου οι ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες των εργαζομένων γίνονται κρίσιμες για την επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης. Στο πλαίσιο αυτό, το άρθρο εξετάζει τις εμπειρίες των παρόχων ανώτερης επαγγελματικής εκπαίδευσης (Higher Vocational Education – HVE) στη Σουηδία, εστιάζοντας στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν για να προσφέρουν τις κατάλληλες δεξιότητες στην απαιτούμενη ταχύτητα. Τα ευρήματα δείχνουν ότι υπάρχει ασυμμετρία ρυθμού μεταξύ εκπαίδευσης και βιομηχανίας σε τρία επίπεδα: ατομικό (διαφορετικές αντιλήψεις μαθητών, εργαζομένων και εργοδοτών για τις εκπαιδευτικές ανάγκες), επίπεδο επιχείρησης–παρόχου HVE (δυσκολία ευθυγράμμισης προγραμμάτων και πραγματικών αναγκών εργοστασιακού προσωπικού) και επίπεδο συστήματος (αδυναμία προσέλκυσης αρκετών φοιτητών σε τεχνικά/βιομηχανικά προγράμματα και περιορισμένη ικανότητα της βιομηχανίας να αναγνωρίσει έγκαιρα νέους ρόλους που απαιτούν ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες).
Περίληψη στα Αγγλικά:
The manufacturing industry is undergoing profound change as green transition and rapid digitalization unfold simultaneously. While Industry 4.0 has focused mainly on technological developments, Industry 5.0 emphasizes a more human-centred approach, where workers’ digital and green skills become critical to accelerating the green transition. In this context, the article examines the experiences of Higher Vocational Education (HVE) providers in Sweden, focusing on the challenges they face in delivering the right skills at the required pace. The findings show a mismatch in speed between education and industry at three levels: the individual level (different perceptions among students, employees and employers about training needs), the company–HVE provider level (difficulties aligning curricula with the actual needs of shop-floor staff), and the system level (limited ability to attract enough students to technical/industrial programmes and limited capacity of industry to identify in time the new roles that demand digital and green competences).
